Translate

fredag 10. juni 2011

Hvordan få til en nøytral bakgrunn



Objektivet
Jeg synes at min telemakro (Sigma 150mm) visker ut mye mer av bakgrunnen enn f eks en Sigma 17-70mm Macro som jeg også av og til bruker og det selv med samme blender.

Det finnes en app til iPod/iPhone/iPad som heter iDoF Calc. Denne beregner hvilken dybdeskarphet, DOF (Depth of Field), man oppnår med forskjellige brennvidder/objektiv i forhold til blenderåpning og avstand til objekt.

Ved blender f/8 og med en 70mm brennvidde og en avstand til objektet på 40cm (nærfoto) blir dybdeskarpheten 1,29cm.
Med en brennvidde på 150mm og samme blender og avstand til objektet blir dybdeskarpheten 0,21cm.

Dette er jo ikke så veldig stor forskjell, men når man fotograferer et bittelite insekt så betyr det noe. Likevel er den effekten brennvidden gir på å viske ut bakgrunnen enda større. App’en viser dette med noe de kaller ”Hyper Focal Distance”, som er avstanden til der hvor man har uendelig fokus. Jeg tror at dette i praksis betyr at dette er fra den avstanden alt bak ser ut til å være i fokus for å si det enkelt. Sammenlikner man de to objektivene/brennviddene så er ”alt skarpt” på en 70mm ved f/8 fra 20,42 meter, mens det er først i en avstand av 93,75 meter at alt virker skarpt på en 150mm.

Gjør vi eksemplet enda mer ekstremt f eks ved å benytte en 200mm tele, så er den hyperfokale avstanden 166,67 meter mot 1,15 meter ved en 17mm vidvinkel. 

Dette betyr altså i praksis at et teleobjektiv bedre visker ut bakgrunnen.

Rydd opp på ”åstedet”
Jeg tar med meg en saks og klipper bort alt som forstyrrer i bilderuten. Noen ganger kan det likevel være fint å ha med noe av nærmiljøet, så her må jeg hele tiden vurdere hva som forstyrrer og hva som bør være med.

Flytt deg litt
Ofte kan bare noen centimeters forflytning gjøre underverker. Selv om bakgrunnen er uskarp, så kan farger og kontraster i bakgrunnen forstyrre. Om jeg prøver bare å vri meg litt, så kan resultatet bli helt annerledes. Et lavere perspektiv gjør at man ofte får mindre forstyrrende elementer med fra bakkenivå, og at avstanden til det omliggende terrenget øker og man i det fjerne får et grønt tre eller en blå himmel som bakgrunn.

Blende ned
Med speilrefleks jobber man ”hele tiden” med full blenderåpning. Det er først når man trykker på avtrykkeren at objektivet blendes ned. Derfor bruker jeg den manuelle nedblendingsknappen på min D700 for å se hvilken effekt den valgte blender gir på dybdeskarphet og bakgrunn. Om man ikke har denne knappen på ditt kamera, så må man ta et bilde og se på resultatet eller benytte seg av Live View modus (skjermsøkeren).

Den sorte trøya
En gammel T-skjorte, svart sådan, kan noen ganger være redningen. Den danderer jeg i bakgrunnen der hvor noe lyst forstyrrer. Jeg bruker også av og til store fargede papp-plater, men dette er vanskelig å bringe med seg ut i terrenget, så jeg benytter dette mer ved fotografering inne (blåser ikke bort i vinden) eller i hagen.



Hvem har sagt at man må fotografere blomster på bakken?
Blomsten på bildet over ble plukket i naturen og tapet fast til et annet fotostativ. Stativet ble plassert slik at jeg i bakgrunnen hadde en grønn gressplen et godt stykke unna. Det ga en fin og ensartet grønnfarge. Så plasserte jeg kameraet slik at jeg fikk motlys på blomsten. Det gir ofte et flott lys.

Hvis det blir for mye skygger, kan man bruke en reflektor og lyse opp i skyggepartiene.

Hvis man ønsker en annen farge på bakgrunnen enn grønt, kan man bruke en papp-plate i en annen farge og feste denne også på stativet som holder blomsten. Man kan få kjøpt fleksible armer med klyper i begge ender slik at man kan feste de på stativet og fungere som en hjelpende hånd.

Hvis intet nytter
Hvis intet nytter har du likevel noen muligheter. Mye kan ordnes i etterbehandlingen ved å klone bort eller selektivt nedtone farger eller gjøre uskarpt. Noen ganger kan det skape en flott tekstur å ha en ikke helt nøytral bakgrunn, men man kan nedtone fargene for å gjøre den mer nøytral. Alternativt kan man i Photoshop benytte seg av lag-teknikk og legge på en helt annen tekstur i bakgrunnen og viske fram hovedmotivet. (Se bildet under.) Dette er et helt kapittel for seg som jeg henviser til helt andre sider enn denne. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar