Translate

søndag 19. juni 2011

Insekter som hobby



Det er ikke bare oss makrofotografer som har insekter som hobby. Det finnes noe som heter entomologer og hvis man slår opp i Wikipedia på entomologi så står det blant annet:

Entomologi (gresk έντομος [entomos] = latin insectus = «innsnørt») er læren om insekter, og utgjør en gren av zoologien. En entomolog er en som arbeider med faget entomologi. Av og til betraktes også araknologien (læren om edderkoppdyr) som del av entomologien. I Norge regnes «alle» som arbeider med ulike grupper av leddyr til entomologien. En viktig gren av entomologien er å finne gode metoder for biologisk kontroll av insekter som opptrer som skadedyr eller nyttedyr, dette gjelder særlig i hus, på matvarer, innen landbruk ogskogbruk. Andre viktige grener er undersøkelsen av insekter som er viktige i pollinering av planter eller lever som parasitter, eller som kan overføre sykdommer på dyr og mennesker. Samt rettsentomologi som kan bidra med bevis i enkelte straffesaker. Entomologien har røtter langt tilbake, og finnes i alle kulturer. Den vitenskapelige studie av insektene begynte først i det 16. århundre. Det eldste kjente entomologiske bilde laget av mennesker, er et maleri på en bergvegg, og forestiller noen bier og skal være fra år 13 000 f.Kr. Å samle honning eller holde bier har menneskene holdt på med lenge, de eldste bevis er fra Egypt og er beskrevet av de romerske skriverne VergilGaius Julius HyginusVarro og Columella.
Norsk entomologisk forening har sin egen nettside og en unerside på denne omhandler insekter som hobby:
Dette synes jeg var meget interessant lesning. Blant annet forteller de her hvordan man kan finne insekter. Jeg pleier å gå rundt i hagen min å lete. Da er det ofte veldig tilfeldig hva jeg finner, og noen ganger finner jeg nesten ingenting å ta bilder av eller noe jeg allerede har tatt en masse bilder av. Alt blir så mye lettere når man vet hvor man skal lete. 
Når jeg nå også etter hvert skal fotografere virkelig makro, dvs med større gjengivelse enn 1:1, så tror jeg at jeg må drepe insektene og sette de på nåler slik at de blir stående stille. Jeg har en masse tanker og ideer og planer om prosjekter i sommer med makrofotografering. Tiden vil vise jeg klarte å finne tid til.


4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Grunnen til at jeg fjernet kommentaren din, Ingunn, var at jeg byttet bildet og da ga ikke kommentaren lenger noen mening.

    Er veldig takknemlig for dine kommentarer!

    Mvh Knut Riise

    SvarSlett
  3. Hvor er det en flot og lærerig side du har fået her. jeg har lagt den i mine favoritter, da jeg kan se at - her kan jeg bruge meget tid.
    Flot at du deler ud af dine erfaringer. tak knut.

    hilsen Mona

    SvarSlett