Translate

fredag 10. juni 2011

Nærfoto på bakkenivå




Bildet viser en Snøstjerne/Scilla og er tatt med Nikon D700 og Sigma 150mm Macro. Bildeinfo: f/5 og 1/500.

Bildet er tatt i fullt sollys på høylys dag. Dette ga i utgangspunktet problemer med utbrente høylys i de hvite partiene samt skygger. Løsningen ble å plassere en hvit, transparent paraply på bakken slik at blomsten kom i ”skyggen” under paraplyene. Den hvite paraplyen ga et meget bløtt lys uten skygger.

Da blomsten befant seg i en plen og ikke stakk mye opp av denne, var det mye forstyrrende gressstrå rundt blomsten. Dette ble klippet bort med en medbrakt saks. Se bildet under som viser hvordan det så ut fra begynnelsen av.

Jeg tok en rekke bilder med forskjellige eksponeringer. Med tre blomster i forskjellige dybdeplan kunne ikke blenderen gjøres for stor hvis støvbærerne i flere av blomstene skulle bli noenlunde skarpe. Valget falt på blender f/5 som var tilstrekkelig til å viske ut bakgrunnen grunnet det lave bildeperspektivet. Bildet ble også komponert rundt de tre øverste blomstene hvilket også bidro til å fjerne rotet ved bakken.

Kameraet sto på bakken, og for å kunne se i søkeren måtte jeg benytte en vinkelsøker. Denne gir en mulighet for en 2,5x forstørrelse av bildet slik at jeg med manuelt fokus kunne legge et fokuspunkt på støvbæreren på blomsten nede til venstre og finjustere til maksimal skarphet. Med nedblendingsknappen kunne jeg også sjekke dybdeskarpheten slik at denne ble optimal ifht en nøytral bakgrunn.

I etterbehandlingen økte jeg kontrasten noe i Aperture og benyttet Viveza til selektivt å gi en noe mørkere bakgrunn. I ettertid synes jeg kanskje at bildet ble litt for mørkt.

Format og komposisjon ble ivaretatt ved å benytte tredjedelslinjene i croppe-funksjonen i Aperture.



Bildet viser hvordan det ville blitt
uten opprydning ved å klippe
bort gress og blad
og med blender f/16.

Ganske så rotete, synes nå jeg.


Bildet viser mitt kamera med Hoodman vinkelsøker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar