Translate

lørdag 18. juni 2011

På vei, inn i en makroverden

Fra min første serie av bilder med Raynox DCR-250 + 105mm macro. f/16
Har senere testet og sett at jeg kunne ha gått enda nærmere enn dette.
Ville da oppnådd en større forstørrelse.
Med dette utsnittet tror jeg bildet ville blitt bedre uten Raynox'en.

Raynox DCR-250 Super Macro conversion lens
Etter å ha blitt kjent med hvilket utstyr som enkelte anerkjente makrofotografer benytter, f eks den svenske fotografen John Hallmén, kom jeg over denne lille saken. John er blant de beste og mest anerkjente på makro, og han deler sine erfaringer med alle andre. Han søker kontinuerlig etter å finne nye og enkle måter å ta gode makrobilder, og han har funnet og også til dels funnet opp svært rimelige tekniske løsninger og hjelpemidler. Besøk hans nettside og bare bli imponert:

En ting jeg la merke til når jeg studerte hans bilder var at han ofte benytter noe som heter Raynox DCR-250. Det viser seg at dette er en forsatslinse. Det betyr at det er en linse du setter foran ditt eget objektiv. Nærlinser hadde jeg hørt om før, og jeg visste at man kunne få disse i forskjellig styrke, og at det går an å kombinere disse for å komme mye nærmere motivet og på den måten oppnå en en forstørrelse av motivet.

En ulempe med vanlige nærlinser er at de må skrus på som et filter. Man må da kjøpe de i den størrelsen/filterdiameteren som passer til det objektivet man ønsker å benytte de på. Raynox derimot har laget sin linse med et snap-on feste slik at det kan benyttes på objektiv med diametre fra 52-67mm.

Raynox DCR-250 består av 3 elementer (linser) i 2 grupper, gir en forstørrelse på ca 2,5X og kan på mange måter sammenliknes med et objektiv i seg selv. Det holder meget høy optisk kvalitet og produseres i Japan. Det er også lite og hendig og lett å ta med seg. Her er link til Raynox sin hjemmeside:

Fra Amazon.com har jeg tillatt meg å klippe ut en ”user review”:
I've been suitably impressed with the Super Macro - it takes macro photography to entirely new levels. Using the Super Macro does demand greater patience & stability from the photographer; and one has to take some time to 're-learn' the new limits of depth of field/focus for one's favourite camera when employing the lens. However, if you are a serious macro photographer you are probably employing due diligence in this area anyway. 
The resulting images are extremely crisp & clean. I haven't had any occasion to complain on any aspect of the quality of the images provided I take enough care to ensure that the subject is correctly in focus.
My decision to buy this lens was also motivated, in part, by the Snap-on Universal mount that goes with it. It really is snap-on and significantly reduces 'mounting' time. I'm really pleased that I don't have to screw the Super Macro into my lens threads.
Highly recommended for the serious macro photographer.

Raynox DCR-250 kan benyttes på alle objektiv, også vanlige telezoomer. Det innebærer at man kan komme i gang makrofotografering til en meget rimelig penge uten å måtte kjøpe et kostbart makroobjektiv. Jeg står nå foran en testfase hvor jeg skal prøve meg frem for å finne den best egnede kombinasjonen med mine forskjellige objektiv.

Med kraftig forstørrelse følger dessverre liten dybdeskarphet med på kjøpet. Det innebærer bruk av stativ og trolig også makroslede for finjustering av fokus. Jeg ser av andres bilder at de også ofte benytter blender f/22. Det innebærer at man ofte må benytte en ekstra lyskilde, - enten en blits eller en softboks.

Så her følger det nok mange innlegg etter hvert på bloggen min med nye erfaringer.

Under bilder av den lille esken den kom levert i. Det finnes også mange videoer på Youtube, da Raynox DCR-250 også kan benyttes på videokameraer.




F/20
Dybdeskarpheten blir veldig liten.
God skarphet, men liten DOF.
Erfaringer
  • Den kraftigste forstørrelsen oppnås med lange brennvidder, dvs teleobjektiv. 
  • DOF blir mindre ved bruk av denne linsen enn ved bruk av et makroobjektiv alene.
  • For å kunne benytte den på min Sigma 150mm Makrotele kreves en stepdownring fra 72mm filterdiameter til 67mm.
  • Jo mindre sensor desto bedre DOF. Derfor benyttes denne linsen ofte på kompaktkameraer, videokameraer og gjerne på de som har kraftig telezoom. En speilrefleks med cropsensor vil gi noe bedre DOF enn et fullformats kamera.
  • Det objektivet jeg så langt har sett størst forstørrelse med er min 55-200mm telezoom og da på 200mm. Dette objektivet er lett og ser ut til å være en meget god kombinasjon med Raynox'en. Og da på en speilrefleks med cropsensor.
  • Raynoxen egner seg best til fotografering av stillestående motiver, da kontroll av fokus blir en utfordring. Manuell fokusering er å foretrekke.
  • På grunn av sine begrensninger blir derfor Raynox'en noe jeg vil benytte ved spesielle behov hvor jeg har god kontroll over opptakssituasjonen.
Hvor kjøpe og til hvilken pris?
Jeg ser at man kan kjøpe denne på www.dustin.no til kr 499, men jeg tror ikke dustin har den på lager og vet ikke hvor lang leveringstid de opererer med.


Selv valgte jeg å kjøpe fra www.adorama.com, et nettsted jeg har meget gode erfaringer med. De leverer dør til dør og ofte raskere enn norske nettbutikker (ca 3 dager). Prisene varierer, - på noe er de rimeligere enn norske fotobutikker eller nettsteder, og dollaren står lavt ifht krona. På andre ting kan de være dyrere.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar