Translate

torsdag 14. juli 2011

Den merkelige flua

Nikon D700, Sigma 150mm Makro
ISO 1600, f/9, 1/250 sek

Den lyste opp som et fyrtårn med sin sterkt oransje farge på toppen av en furubusk i hagen vår. Hva jeg først tenkte måtte være en dårlig kamuflasje, viste seg ved nærmere undersøkelser og ettertanke å være en meget effektiv kamuflasje. Toppskuddene på furubuskene har akkurat den samme oransje fargen. Når så andre insekter og fluer kommer for å smake på disse skuddene, så slår snappefluen til og fanger sitt bytte. Så oransjefargen er faktisk for å lokke andre insekter til den.

Den virket svær, i alle fall en ca 4-5 cm fra hode til hale. I stil minnet den om en snappeflue, men disse er jo mye mindre og langt slankere i kroppen enn dette beistet.

Eller er det som med fiskehistoriene, at størrelsen vokser når man forteller om dem? Nei, jeg tør påstå at denne var meget stor.

Kameraet var ikke innstilt og forberedt på denne plutselige oppdagelsen under en tilfeldig tur i hagen. Med blender f/2.8 ble det et mykt og drømmeaktig uttrykk i bildet vist under. Jeg tok en rekke bilder hvor de fleste ble uskarpe som resultat av at det blåste en del og jeg heller ikke benyttet stativ. Bildet over er etter at jeg hadde justert innstillingene.

Nikon D700, Sigma 150mm Makro
ISO 200, f/2.8, 1/320 sek

Jeg undres hva dette kan være. Har aldri før sett noe slikt. Etter å ha sett denne begynte jeg å "jakte" i det samme terrenget for det er jo slik at de ofte kommer tilbake til steder de liker seg. Dagen etter så jeg en ny, men langt mindre versjon av samme insekt. Se bildet under. Denne var ca 2 cm fra hode til hale.

Nikon D700, Sigma 150mm Makro
ISO 1600, f/11, 1/320 sek

Nå er det jo slik i naturen at hannene er de små og raske, mens hunnene er de store og trege (unnskyld for min noe tabloide fremstilling). Så jeg gjetter meg til at den lille på bildet over er en hann, mens den første var en hunn.

Nå står kameraet ferdig innstilt, og jeg fortsetter min jakt.

Epilog:
Jeg har lett på internett og lest om snappefluen. Og nå er jeg ganske så sikker på et det jeg har sett er en
Rhagio scolopaceus, en snappeflue, den mest vanlige typen.

Les mer om snappefluer på Wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Snappeflue

På Wikipedia står det å lese at denne fluen er fra 3 til 20 mm. Og jeg vil fortsatt hevde at de to jeg har sett  er minst 20mm og den første mye større enn dette.

Tidligere, for et par år siden, tok jeg dette bildet av en annen snappeflue. Den var vel nærmest som en mygg å regne, dvs ca 10 mm lang. Denne har litt annerledes tegninger på kroppen.


I Norge skal det være ca 12 forskjellige arter av snappefluer. I hele verden er det ca 4000 forskjellige typer.

Etter at dette innlegget ble skrevet tok jeg dette bildet av en snappeflue. 23-07-2011.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar