Translate

torsdag 21. juli 2011

Keiserkåpe

Keiserkåpe, Hann
Argynnis paphia

Noen dager blir det bare bomskudd, mens andre dager kan man komme hjem med en haug av bilder. Sånn er det bare. Jeg hadde en av de gode dagene, og jeg kom hjem med bilder av Humlebille, Keiserkåpe, Bloddråpesvermer og øyestikker, - bare for å nevne noen, og jeg kunne tatt bilder av blomsterfluer, veps, bløtvinger og ... hvis jeg hadde villet. (Kommentar i 2012: Dette varierer åpenbart fra år til år.)

Jeg sto og fotograferte ved en høy plante som jeg ikke er sikker på hva heter. Jeg er ikke god på å skille disse skjermplantene fra hverandre (Hundekjeks, Svallerkål, Giftkjeks, ...) De likner veldig på hverandre. Denne var høy, ca 1,5 meter, så kanskje det var en Kjempebjørnekjeks? Den var veldig populær blant insektene. En skikkelig landingsplass for både det ene og andre.

Mens jeg holdt på med å fotografere en humlebille, kom plutselig en Keiserkåpe flygende og landet rett foran meg.

Humlebille
Trichius fasciatus

Jeg sto musestille og bare knipset løs en lang serie med bilder med 30-40 cm avstand. Jeg rakk ikke å justere noe på kamera, og jeg våget ikke å flytte meg for å endre perspektiv. Det fikk bli som det ble. Og det ble mange bra bilder hvorav disse var de beste etter min mening.

Jeg er veldig glad for at jeg fikk dette korte glimtet av en stor og vakker sommerfugl som ikke er vanlig i Norge, bare langs kysten i Sør-Norge.






Jeg har fått spørsmål om tips om hvordan lykkes med å ta bilder av sommerfugler. De rømmer så lett, - bare flakser videre, hvis man prøver å komme innpå dem. Prøv dette:

Det er noen blomster/busker som tiltrekker seg sommerfugler. Sommerfuglbusk, lavendel, rosespirea, veitistel, bare for å nevne noen. Det jeg har gjort noen ganger jeg ser det er mye sommerfugler ute er å rigge meg til ved en slik blomst/busk slik at jeg får den ønskede bakgrunnen, og så sitter jeg bare stille og venter. Som regel behøver jeg ikke vente særlig lenge før en sommerfugl daler ned og poserer.

Vent da til de har rullet ut snabelen og begynner å suge nektar. Da går de nærmest i transe og det kan være mulig å bevege seg nærmere.

Bruk en telemakro på 150-200mm, så har du bedre arbeidsavstand og sommerfuglen blir ikke så lett skremt.

ooOoo
Jeg blir veldig glad over at folk spør. Send meg gjerne spørsmål og jeg skal svare hvis jeg kan. Jeg svarer alltid, men det er ikke alltid jeg har gode svar.
ooOoo

Wikipedia skriver om Keiserkåpen:

Keiserkåpe (Argynnis paphia) er en sommerfugl som hører til den artsrike familien flikvinger (Nymphalidae). Den er den største arten i gruppen perlemorvinger (Argynnini) som forekommer i Nord-Europa. I Norge finnes den langs kysten vest til Vest-Agder, men den er ikke vanlig.
En ganske stor (vingespenn 53 - 65 mm) og kraftig sommerfugl, oversiden er oransje med svarte flekker og striper, som er typisk for perlemorvingene. Hunnen har vanligvis et grønnlig fargeskjær. Kroppen er ganske kraftig med korte, gylne hår, hodet stort med store fasettøyne, sugesnabelen velutviklet, labialpalpene forholdsvis lange, spisse ytterst, fremover- og oppoverrettede. Antennene er omtrent halvparten så lange som forvingene, med en markert antenneklubbe, i spissen gule. Forvingen er avrundet trekantet, oransje med svarte flekker. Hos hannen har flekkene i midten av vingen grodd sammen til lengdestriper. Bakvingen er bred og avrundet, med bølgete ytterkant. Forvingens underside ligner oversiden, men grunnfargen er litt blekere, de mørke flekkene mindre og de næmrest vingespissen er grønne. Bakvingens underside er grønn med diffuse, sølvfargede tverrbånd, uten sølvfargede flekker. Slik skiller den seg fra alle andre norske perlemorvinger.

4 kommentarer:

  1. Hei Knut!
    Jeg så en keiserkåpe for første gang i mitt lange liv sist lørdag, men var litt for sent ute til å få tatt bilde av den. Da jeg fikk se dine flotte bilder, kom jeg på tanken å be deg om jeg kan låne keiserkåpe nr. 4 av deg med all kreditt til deg og lenke til ditt nettsted fra nettsiden min. Jeg falt pladask for bildene dine, Knut! De er bare helt herlige!

    Vennlig hilsen
    AstrologenKari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må du gjerne gjøre!

      Så hyggelig at du likte bildene mine!

      Slett
  2. Tusen takk, Knut!

    Vennlig hilsen
    AstrologenKari

    SvarSlett