Translate

lørdag 10. september 2011

Høsten banker på døra

Nikon D700, Sigma 150mm Makro
ISO800, f/8, 1/80, håndholdt
Overskyet, grått


Endelig fikk jeg anledning til å ta med meg kamera ut i hagen for å lete etter nye makromotiver. Det ble raskt klart for meg at sommeren langsomt svinner hen, og høsten gjør seg mer og mer gjeldende. Ytterst få insekter var tilbake og de jeg så var ikke like aktive som før. 


Nikon D7000, Sigma 150mm Makro
ISO1600, f/7.1, 1/25, stativ
Overskyet, grått, dårlig lys
Humlen i denne veitistelen virket helt groggy. Den lette etter pollen og nektar, men det var ikke særlig fart på den. Jeg tittet rundt på andre blomster i nærheten og fant flere andre humler som alle holdt et svært sakte tempo. Ikke mye summing å høre der, nei.

Nikon D7000, Sigma 150mm Makro
ISO1600, f/7.1, 1/80, stativ
Overskyet, grått, dårlig lys

Denne fanget min interesse. Ved første øyekast så det ut til å bare være noe tørt og vissent eller en liten pinne, men den beveget seg sakte. Gjennom telemakroen åpenbarte det seg en liten larve av et eller annet slag. Legg merke til at den har bitt seg fast på solhattens støvbærere. Undres hva denne lille krabaten blir til? Kanskje en vakker sommerfugl etter at den først har overvintret i bakken som puppe?

Nikon D700, Sigma 150mm Makro
ISO800, f/7.1, 1/125, stativ
Overskyet, grått, vind

På toppskuddene til en furubusk fant jeg denne vepsen som hadde satt seg skikkelig fast i klisteret. Den ville aldri klare å komme seg løs og hadde nok allerede endt sine dager der. Det så ikke ut til å være særlig med liv i den.

Nikon D700, Sigma 150mm Makro
ISO800, f/6.3, 1/250, håndholdt
Lett skydekke

Noen små hagesnegler synes jeg er utrolig vakre. De får meg til å tenke på perler med sitt fine perlemorsaktige skinn. Her bare falt jeg for de vakre fargene i grønt og grått, de nydelige linjene i skallet og på bladet og de flotte teksturene. Naturen er vakker!

Nikon D700, Sigma 150mm Makro
ISO800, f/4.5, 1/250 (den skalv så for å fryse bevegelsene), håndholdt
Overskyet, grått

Og denne flua hadde plassert seg akkurat slik jeg ønsket det på et vakkert syrinblad. Den sto og vibrerte, - kanskje var det for å holde varmen? Heldigvis var det nok lys til at jeg kunne velge en rimelig kort lukkertid.


Jeg så en stor sommerfugl i dag også, en Admiral, men hele naturen forbereder seg på vinteren. Inne hadde musene kommet i hus. De krøp over furupanelet i taket. Tasse - tasse - tasse - tass, sa det der de løp på sine raske ben. Så fellene ble satt opp på krypeloftene, og de ender nok sine liv før de rekker å formere seg (håper vi). Kommentar: Det gikk mus i fellene i natt! Det er helt stille nå.


Det var spor av elg i hagen. De kommer for å spise seg mette på epler og annen frukt i frukthagene. 


Ja, høsten er definitivt kommet!


Nikon D700, Sigma 150mm Makro
ISO800, f/9, 1/60, stativ
Overskyet, grått


Nikon D700, Nikkor 105mmVR Makro
ISO800, f/5.6, 1/250, håndholdt
Sol
Samme blomst som over, en uke senere, annen vinkel




2 kommentarer:

  1. Flott serie Knut. V1 er i særklasse svært severdig :)
    mvh
    Håvard

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Håvard!

    Veldig hyggelig med kommentarer!

    mvh Knut

    SvarSlett