Translate

søndag 16. oktober 2011

Høstblomster og något attåt

Furunåler i høstdrakt.
"Skutt" i tidlig morgenlys mot sola.
Måtte bruke en 300mm for å komme nær nok.

Høst ja, men mange blomster har ikke skjønt det. De blomstrer som om det skulle være en ny vår.

Endelig fikk jeg anledning til å ta en liten fotosafari på hytta vår i Bohuslän. Der er temperaturen godt over null og opp mot 10-15 grader om dagen så mange blomster var det fortsatt å se. Noen tidligere vårblomster har funnet det for godt å komme igjen. Jeg ble overrasket over hva jeg fant. Dette er et lite utvalg.

Insektene var det lenger mellom og de få jeg så var svært lite aktive.


Fiolen kommer tidlig på våren, og nå kommer den jammen igjen.
I mange farger fra denne gule og blå til mørk lilla til ren gul.

Blåklint, men hva den heter på norsk vet jeg ikke.

Blåklint


Storkenebb familien, tror jeg. Blir i alle fall fortalt det, når jeg tidligere
også har lagt ut bilder av denne. Men jeg er ikke sikker,
for de bildene jeg finner av Storkenebb på nettet likner ikke helt.

Storkenebb familien, - kanskje?

Storkenebb familien, - kanskje?

Storkenebb familien, - kanskje?

Mynten blomstrer hele sommeren, men har begynt å bli litt puslete.

En enslig Lupin hadde funnet anledning til å blomstre
selvom alle dens naboer for lengst var blitt til grå, sprukne frøbelger.
Valgte å ta med de mørke og grå restene av andre lupiner i bakgrunnen.

Møtte denne en tidlig morgen. Den var i live, men ikke særlig aktiv.
Jeg kunne trolig ha klappet den uten at den ville fløyet sin vei.
Om det er en flue (trolig) eller en veps, - jeg vet ikke.

Dette er intet godteri selv om den ser ut som den er kandisert og har
konditorfarger. Det er en Strandnellik ved en veikant.
Jeg ble overrasket over de sterke fargene den hadde.
Støvbærerne var sterkt grønne.

Nå er Nypene klar til å høstes!

Prestekrage eller Tusenfryd eller?

Prestekrage eller Tusenfryd eller?
En enslig blomst på et for øvrig blomsterløst jorde. 

Ikke er det Løvetann, men kanskje det er en Svever?
Valgte å ikke luke bort den visne blomsten i bakgrunnen.
Det er jo høst, så den hører liksom med.

En svermer som i løpet av natten har blitt lokket til husets utelys.
Sitter der hele dagen og venter på en ny natt hvor den våkner til ny aktivitet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar