Translate

søndag 22. juli 2012

Bruk et makrotelt hvis det blåser


I dag har det blåst 10 m/sekund og enda mer i kastene, og det har vært en strålende fin soldag. Men hverken vind eller kraftig sol er ideelle forhold for makrofotografering. Likevel finnes det en utmerket løsning på dette. Bruk et makrotelt/lystelt hvis det blåser!

Under ser dere et eksempel på hvordan dette kan gjøres.


Bildet er fra en tidligere opptakssituasjon. I dag satte jeg bordet på et hagebord slik at jeg fikk en bedre arbeidshøyde. Jeg la også noen tunge rullesteiner, som jeg tok fra et bedd i hagen, i bunnen av teltet slik at det ikke skulle blåse bort. Vinden tok av og til så kraftig tak i teltet at vibrasjoner også fikk blomstene til å skjelve. Det hadde nok vært lurt å ha funnet et sted som var noe mer i le for vinden.

I bunnen av teltet plasserte jeg den "hjelpende hånden", et loddestativ, som jeg har kjøpt for noen få kroner hos Clas Ohlsson. I dette plasserte jeg etter tur et utvalg av blomster jeg fant i hagen. Om jeg hadde funnet et strå med et insekt på, kunne jeg også ha plassert dette her. Som på bildet under.


På bakveggen plasserte jeg farget kartong i forskjellige farger, sort, gul og grønn.

Bildet helt øverst og under ble noen av resultatene. Men jeg tok flere andre bilder som jeg skal legge ut etter hvert.

Teltet kan bestilles hos www.kaffebrus.com. Følg denne linken: http://www.kaffebrus.com/ljustalt-g19.html


Hvis en ensfarget gul bakgrunn skulle virke for kjedelig, finnes det mange muligheter til å legge på en tekstur. Som i bildet under.

Jeg har også planer om å lage nye bakgrunner som jeg kan sette i teltet som likner mere på f eks en blomstereng. DET kan bli et artig eksperiment.



3 kommentarer:

  1. Vakre bilder, takk for tips!! :))

    Ha ei fin uke!! :))

    SvarSlett
  2. Har ikke fått vært innom på en stund, men du og du som du finner dine ting, selv om du skriver at det er lite insekt for tiden. Du er bare så dyktig!!
    På hytta hos oss har det blåst svært kraftig til tider. Glemte selvfølgelig stativet hjemme også. I tillegg har jeg fått et langt hår eller noe inni kamerahuset,- måtte kaste nærmere 300 bilder i går for min uforsiktighet da jeg skiftet objektiv ute. Grrr!

    SvarSlett
  3. Her var det altså så mange fantastisk gode tips å hente! Kjempeflott at du deler dette med resten av verden. Og når du i tillegg tar så fantastisk flotte bilder, så må jo sidene dine besøkes om og om igjen.

    Utrolig flotte bilder må jeg bare si! :)

    SvarSlett