Translate

lørdag 7. juli 2012

Og regner det bare øser ned


En mørk og regnfull dag våget jeg meg ut for å lete etter noe spennende å fotografere.
På en strå, tungt av alle regndråpene, satt det en blomsterflue.


Beina gikk som "vindusviskere" over øynene for å holde regnet borte.
Den ville sikkert være på vakt, og da er jo et godt syn viktig.


Den var svært samarbeidsvillig.
Det var nok regnet som gjorde den så rolig.
Jeg kunne ha klappet den på ryggen uten at jeg tror den hadde fløyet sin vei.
Vanligvis er jo disse blomsterfluene travelt opptatt og lette å forstyrre der de flyr fra blomst til blomst.


Ikke prøv dette hjemme!
Den kunne vri hodet nesten helt rundt i sin iver med å holde regndråpene borte.




Om den her klapper i hendene eller tørker hendene, - det er ikke godt å si.


Og streken dere ser opp i høyre hjørne 
det er ikke et stjerneskudd, 
men regnet som bare øser ned.


Jeg endte opp med nesten 300 bilder.
Jeg benyttet en Nikon D700 med et Nikkor 105mm Macro objektiv på tripod.
ISO måtte opp i 1600 for å få tilfredstillende lukkertid med passende blender.
Skulle/kunne gjerne hatt enda mindre blender, men det blåste mye også, og strået svaiet godt i vinden, så en mindre blender ville gitt uakseptabel lang lukkertid.
Til slutt måtte jeg hente en annen tripod med en lang hjelpende hånd (svanehals) som jeg benyttet for å holde strået stille. 
Serieopptak ga meg en god del akseptable bilder. 


2 kommentarer:

  1. Imponerende flott serie av denne blomsterflua,- og den må jammen ha sittet bra rolig.... 300 bilder!? Håper på å kunne prøve litt macro nå når vi skal på hytta, med noen av tipsene dine i lomma, Det blåser jevnt over mye der, men løyer gjerne på kveldene...
    Ha en fin helg, Knut:)

    SvarSlett
  2. Imponerende flott serie av denne blomsterflua,- og den må jammen ha sittet bra rolig.... 300 bilder!? Håper på å kunne prøve litt macro nå når vi skal på hytta, med noen av tipsene dine i lomma, Det blåser jevnt over mye der, men løyer gjerne på kveldene...
    Ha en fin helg, Knut:)

    SvarSlett