Translate

tirsdag 28. august 2012

Et tjern fullt av troldsländor


Jeg måtte bare! Jeg bare måtte besøke tjernet med de vakre og fasinerende troldsländor. Det er det de kaller dem i Sverige. Men i Norge heter de Vannymfer.

Som dere vel kan se av bildet under har høsten begynt å vise sine tegn også her. Gresset er mange steder gult og brunt.

Det var langt fra ideelle forhold for fotografering. Strålende sol midt i mot og mye reflekser fra vannet. Kortklippet gress gjorde det mye vanskeligere å isolere gresstrå slik at bakgrunnene kunne bli fine og nøytrale.

Men uansett ville jeg bare forsøke og få noen få bilder av disse vakre insektene.

Det var mange av dem, men de var vanskelig å komme innpå. Også store libeller observerte jeg mange av, men disse var i så stor aktivitet at jeg ikke klarte å fange de på brikka. De sto ikke stille lenge nok i lufta, og når jeg endelig hadde de i fokus flyttet de seg videre. En stor utfordring som jeg ikke mestret denne gangen.







Og her følger en serie hvor det ikke var mulig å kamuflere bakgrunnen.





3 kommentarer:

  1. Skjønner godt at du måtte bare! Flott serie,- ser ut som om den virkelig klamrer seg fast! Så noen øyestikkere, store som helikoptere for noen uker siden, da jeg var på en bilkirkegård i Sverige,- og tenkte på deg med en gang:)
    Ps. Har testet kameraet i henhold til linken jeg fikk, og jeg oppfatter det som at fokus lå der det skulle,- så det er nok eieren som er litt ute av fokus he, he.
    Ha en fin kveld, Knut:)

    SvarSlett
  2. Dette er både utfordrende og artig fotografering. Har funnet ut at det er lurt å stå stille, for de kjenner vibrering i myra, gresset.
    Flotte bilder av vannymfene. Liker best de som bakgrunnen er bluret ut. Synes de kommer best frem da.
    Godt jobbet.
    Hilda

    SvarSlett
  3. Heisann ! Her var det mye spennende og lærerikt og ikke minst inspirerende bilder ! Disse vannymfene var jo aldeles fasinerende å studere på nært hold ! Kommer defintivt tilbake hit ! Så flott at du deler kunnskap :-) Hilsn Liva !

    SvarSlett