Translate

fredag 22. februar 2013

Makroskudd uke 8


Denne uka valgte jeg meg et bilde av Echinacea eller også Solhatt som vi kjenner den på norsk. Dette er vel kanskje ikke noe makrobilde. Det er vel riktigere å kalle det nærfoto. Men mine bilder er ikke rene makrobilder, men en kombinasjon av nærfoto og makro. Ofte liker jeg å ta med en god del av omgivelsene fordi det etter min smak bidrar til mer atmosfære i bildet.

Bildet betyr noe ekstra for meg fordi jeg liker fargene i bildet så godt. Når jeg tok bildet en sen ettermiddag, så fremsto bakgrunnen som grå og i ettertid synes jeg dette kledde bildet veldig godt.

Jeg husker det blåste, og dette har bidratt til ytterligere sløring av bakgrunnen som faktisk er bladene på en hengebjørk. Litt bevegelsesuskarphet har det blitt på den venstre stilken.

8 kommentarer:

  1. Ja, rigtig smukke farver! Det er fint at man får noget af baggrunden med og ikke kun f.eks et blad.
    God weekend :-)

    SvarSlett
  2. Nydelig nærfoto. Den bakgrunnen var superstilig til motivet. Jeg har bare sett gul solhatt. Disse hadde nydelige farger.
    Ønsker deg en kreativ helg!
    Fra Hilda

    SvarSlett
  3. det er ikke bare flotte bilder her hos deg Knut, nei det er også så lærerik!
    riktig god helg :-)
    hilsen dirk

    SvarSlett
  4. Se på disse to er du snill...

    http://www.nikon.no/no_NO/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/single-focal-length/60mm-f-2-8g-ed-af-s-micro-nikkor

    http://www.nikon.no/no_NO/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/single-focal-length/105mm-f-2-8g-af-s-vr-micro-nikkor

    Ka du tru???? helt grønn jeg, og forstår fint lite av alle detaljene som her er beskrevet :-/ Å ja, husk jeg har et DX kamera,ikke fullformat...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne,
      antar at du spør om hvilket av disse jeg vil anbefale? 105mm så klart! Et supert objektiv til både makro og portrett.

      Kortere brennvidde enn 105mm ville jeg ikke valgt. Hvis du kan få kjøpt en Sigma 150mm brukt, så ville jeg foretrukket denne. Pga lengre brennvidde = du kan ta bilder på større avstand til f eks insektene samt at objektivet kan roteres. Tidligere versjoner av Sigma 150 er uten bildestabilisering hvilket du ikke trenger for makro.

      Det finnes billigere alternativer enn Nikon.

      Hvis du vil ha et lengre utdypende svar, - send meg din mail adresse på knriise@online.no.

      Se også her: http://makrotips.blogspot.se/2011/06/hvordan-komme-i-gang-med-makro-og.html

      mvh Knut

      Slett
    2. Takker en masse Knut <3

      Slett
  5. Underbar bild med en mörkhet som passar så bra till de underbara färgerna! =)
    Läckert Knut!
    Önskar Dig en riktigt fin dag!
    Bästa hälsningar
    Heléne A

    SvarSlett
  6. Dette husker jeg veldig godt fra i fjor, da jeg så det første gang... det fikk jeg aldri ut av hodet, og av en eller annen grunn står dette som en av mine absolutte favoritter, iblant mange, mange andre fantastiske bilder i din blogg! Det er vel noe med fargekombinasjonen, som er så utrolig flott!
    :)

    SvarSlett