Translate

lørdag 24. mai 2014

Bløtt vs hardt


Når man fotograferer makro gir også etterbehandlingen mange muligheter for valg av stil. Dette blir ofte et personlig valg av smak og behag. På bildet over er dybdeskarpheten meget begrenset hvilket skyldes at brennvidden var 400mm og blendervalget var f/8. Fargene er duse og i etterbehandlingen har jeg også benyttet en effekt som heter Glamour glow. Uttrykket blir derfor sart, bløtt og feminint.



På bildet under er riktignok motivet et helt annet, men jeg har anstrengt meg for å få så store deler som mulig av blomstene i fokus og skarpe. Brennvidden er kortere (150mm) og jeg husker ikke blendervalget, men jeg antar at det her er f/11. Med kortere brennvidde blir dybdeskarpheten større selv om blenderen ikke er så veldig mye mindre.

På bildet over kunne jeg ha økt kontrasten på støvbærerne. Dette ville bidratt til at bildet ville virket skarpere og ikke så bløtt.

En annen sak som bidrar til bløtt vs hardt uttrykk er hvorvidt man fotograferer i skygge (gir bløtt uttrykk) eller i sol. På bildet under har jeg sidelys hvilket bidrar til en større dynamikk i fargene. Bildet over er tatt i skygge.


Under vises et annet utsnitt av motivet i det øverste bildet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar