Translate

lørdag 31. mai 2014

Bløtvinger


Når Bløtvingene viser seg er jeg helt sikker på at sommeren er her, og i dag så jeg flere Bløtvinger i hagen min. Den liker seg også godt blant mine Lupiner.

Flere bilder under her!


Morgenen startet med gråvær og regn. Det fine med det er at insektene stort sett sitter ganske så stille, men ulempen er at jeg må opp i ISO1600 for å håndtere lukkertider på ca 1/160 sekund med blender f/9. Med den vinkelen jeg har til billa på bildet under blir selv f/9 en for stor blender til å gi skarphet over hele skallet. Jeg legger alltid skarphetspunktet på øynene og Bløtvingen har et uttrykk som gjør jeg mange ganger lurer på om den kan tenke der den ser ut til å betrakte meg.


Bildene under viser at en lukkertid på 1/160 sekund ikke er kort nok til å fryse bevegelsene til Bløtvingen i det den letter fra bladet. Så her er det først og fremst bevegelsesuskarpheten som er årsaken til de noe slørete bildene. 





1 kommentar: