Translate

tirsdag 13. mai 2014

Toprikket Marihøne


Et toprikket Marihøne par hadde det hyggelig på en gren i en Hegg. Men det var et vanskelig motiv fordi:
  1. De var i konstant bevegelse. Det så ikke ut til at hunnen (hun underst antar jeg) brydde seg særlig om at en av trolig det andre kjønn satt på ryggen hennes.
  2. De hvite blomstene til Heggen skapte utbrente høylys da Heggen sto midt i solskinnet
  3. Det blåste ganske så friskt og bladene beveget seg mye i vinden
  4. Avstanden mellom de to billene var såpass stor at det var vanskelig å få begge i fokus
Men motivet måtte jo fanges. Første valg var bildeinnstillingene:
  • ISO400 fordi høyere ISO kan gi meg støy i mørkere partier
  • f/8 for å få tilstrekkelig dybdeskarphet
  • Lukkertid på 1/125 til 1/160 hvilket er minimum med en brennvidde på 150mm
Selvfølgelig ble stativ benyttet og manuell fokusering hvor jeg hele tiden endret fokus ettersom hvor i bildeflaten Marihønene flyttet seg. Stadig måtte jeg også justere stativet for å endre utsnittet. Da var det godt å ha et stabilt kulehode som er raskt å stille inn.

Jeg har beskåret bildene ganske mye for å få bort og dempet mye av de hvite blomstene.

Så her er det mye jeg godt kunne tenkt meg annerledes og bildene vil aldri inkluderes blant mine makroskudd. Når jeg likevel tar de med på bloggen min, så er det fordi de kan brukes for å illustere de utfordringene vi ofte står overfor og hvordan disse kan løses så langt det er mulig.


1 kommentar:

  1. DU lyktes i alle fall, og jeg lærer av din grundige forklarte tekst, takk skal du ha :-)

    SvarSlett