Translate

søndag 10. august 2014

Alt jeg ikke så

Skorpionflue
Hvilken sommer! Vi kan i alle fall ikke klage på været i år. I alle fall ikke hvis man ønsker sol, varme, salte bad, lune kvelder og så videre.

Men for en som liker å ta bilder av blomster og insekter har sommeren 2014 vært spesiell. Vanligvis pleier jeg å finne et stort mangfold i vår egen hage på hytta vår i Sverige, men i år har det vært lite av det meste. Jeg tenkte at det kanskje var fordi jeg også har så mange småfugler der og at disse spiste opp det som fantes av insekter, men etter å ha utforsket andre steder i omegnen ser jeg visne trær og busker, brunt og tørt gress og selv bjerkene har begynt å miste bladene.

Et slikt klima påvirker også insektslivet og jo da, jeg har da funnet noen. De vanligste fluene, edderkoppene og selvfølgelig en masse veps. En og annen sommerfugl også, men så altfor få av så altfor mange. Jeg tenkte derfor at jeg skulle lage et innlegg på bloggen min om alt jeg ikke så i denne sommeren. Får ikke plass til alt, men her kommer et lite utvalg av bilder fra tidligere år inkludert det øverst.

Bløtvinge (har kun sett en og annen av de røde)
Så bare en av disse grønne gresshoppenymfene, men jeg har i alle fall hørt gresshoppene spille
Bloddråpesvermer

Kulehaleflue

Snegler liker seg best i fuktig vær
Krabbeedderkopp


Ytterst få biller så jeg også
Snappeflue

Vannymfene fikk det vanskelig da dammen tørket ut
Svarttrosten med en skikkelig munnfull av insekter den fant i min hage, men ikke i år

1 kommentar:

  1. Hvilket fantastisk knippe av gode bilder, Knut... blir aldri lei av dine gode komposisjoner og flotte farger!
    :)

    SvarSlett