Translate

mandag 29. september 2014

Perspectives_lilla


Min lille Olympus E-PL5 har blitt min nye følgesvenn for makrofotografering. Hadde aldri trodd at jeg skulle bli så glad i dette lille kameraet, og det var først når jeg kjøpte Olympus sin makroforsatslinse at en ny verden åpenbarte seg for meg.

Jeg kan nå meget lett fotografere i lave perspektiver, gjerne i motlys og med store blenderåpninger. Jeg har jo prøvd dette før med mitt store fullformats speilrefleks kamera, men alt blir så mye enklere med dette lille Olympus kameraet.

Jeg kan håndholde kameraet helt nede på bakkenivå, vinkle skjermen, finne den bakgrunnen jeg ønsker og fokusere der jeg vil. Der jeg før ryddet både i forgrunn og bakgrunn utnytter jeg heller dette til å skape struktur i bildeflaten.

På begge bildene er blenderen bare f/1.8 og med et 90mm objektiv gir dette veldig lite skarphetsområde. ISO ble 200 og lukkertidene fra 1/1600 til 1/2000. Bildet under er uskarpt selv der jeg ønsket skarphet, men jeg synes likevel at det duger fordi jeg liker lys, skygge, bakgrunn og komposisjon.

Det kommer flere bilder i samme serie som jeg har kalt "Perspectives" både fordi de har det til felles at de er fotografert i lave perspektiver, men også fordi dette har gitt meg nye perspektiver på min makrofotografering.


5 kommentarer:

  1. ja man kan begynne å lure hvorfor man bruke en tung speilrefleks kamera... Vurdere selv fortiden hvordan min fotografisk utstyr blir i framtiden.... vet ikke helt hva jeg skal gjøre :-) bruker nok det gamle utstyr litt til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det beste utstyret er det du har med deg, heter det vel. Et poeng i det er vel at er det lettere, så tar du det kanskje lettere med deg også?

      Slett
  2. Har egentlig kunnet tenkt meg et lettere turkamera. Dette ser jo ut til å duge veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette duger veldig bra! NB! Ved mindre blendere blir selvfølgelig dybdeskarpheten større!

      Et veldig kjapt kamera mht både autofokus og seriebildetaking. Så absolutt å anbefale og prisen på E-PL5 har etter hvert blitt ganske lav.

      Slett
  3. Ja, det blir som Dirk sier... noen ganger lurer man på vitsen med det store tunge utstyret... nå har vi jo den muligheten på 70D'en også.... jeg bruker det endel innimellom, når kroppen ikke vil helt ned på bakkenivå. Dette er jo bare flotte bilder Knut,- aldeles nydelige farger!
    :)

    SvarSlett