Translate

lørdag 30. mai 2015

Dagens hagemakro eller Nikon vs Olympus

Nikon D750, Sigma 150mm makro, ISO2800, f/8, 1/250, stativ

I dag har jeg løpt ut og inn for å teste Nikon opp mot Olympus når det gjelder makro. Kort fortalt tar jeg raskere gode bilder med Nikon D750 med Sigma 150mm enn med Olympus OMD EM5MkII med Olympus 60mm f/2.8 makro. Men kanskje dette skyldes at jeg har flere års lenger erfaring med Nikon enn med Olympus.

Etter å ha fordøyd inntrykkene og sammenliknet det jeg trodde var identiske forhold og betingelser i form av bildeinfo for bildene, så tror jeg at årsaken til at Olympus bildene blir så mye softere rett og slett er at lukkertiden ikke er kort nok.

Under hvert bilde har jeg lagt inn bildeinfo slik at dere kan sammenlikne.

Nikon D750, Sigma 150mm makro, ISO2200, f/10, 1/160

Olympus E-M5MarkII, Olympus 60mm (120mm effektiv brennvidde) macro, ISO1000, f/11, 1/60

Jeg synes at Nikon D750 er helt konge på det meste med unntak i størrelse og vekt. På bildet under kan man se den store forskjellen i størrelse mellom de to kameraene. Følgelig også i vekt.

Nikon er enda bedre på høy ISO og etter min mening enda mer presis på fokuspunkt. Jeg kan lett legge fokuspunktet på øyet mens Olympusen bommer og kanskje heller legger seg på ryggen dersom denne er nærmere kamera. Nikon sitt autoISO-system ser også hvilken brennvidde jeg har og sørger for at jeg aldri får lenger lukkertid enn 1/brennvidden før den høyner ISOen. Og når den håndterer høye ISO så bra som den gjør er dette intet problem.

En annen vesentlig forskjell er at Sigma-objektivet kan dreies om sin egen akse. Dette gjør det langt lettere å komponere et godt bilde dersom kamera er montert på stativ.

Olympus-systemet skal være meget godt, så jeg kommer nok tilbake med nye blogginnlegg med nye erfaringer etter hvert som jeg opparbeider bedre ferdigheter med dette systemet. Den erfaringen jeg altså gjorde i dag var at jeg må sørge for å stille inn ISOen manuelt og høy nok til at jeg får lukkertider på minst 1/120. Kanskje gjerne 1/200 ville gitt bedre bilder. Objektivet skal være sylskarpt, ha stor oppløsning og god kontrast, så her er det nok fotografen som har skylda for et soft bilde. Ved makrofotografering er skarphetsområdet svært lite og da skal det ikke mye bevegelse til før det fremstår som soft.


Oppdatert 20.06.2015:
Etter å ha brukt Olympus kameraet enda mer er konklusjonen at kamera og objektiv tar meget skarpe bilder. Jeg bruker Nikon Transfer til å overføre bildene til maskinen min og bildene fremtrer langt softere enn de egentlig er her. Ved å foreta noen mindre justeringer så oppnår jeg en vesentlig bedre skarphet og fullt på høyde med Nikon.

Med hensyn til fokuspunktet størrelse så har jeg også funnet ut at dypt begravet i Olympus sine innstillinger finnes det mulighet for mindre fokuspunkter. Olympus har menyer som tar tid til å venne seg til. Etter hvert som jeg har lært meg innstillingene og har fått det slik jeg ønsker, så liker jeg kameraet bedre og bedre. Nå er hovedregelen den at dersom jeg skal på tur så bringer jeg ofte Olympusen med meg. Skal jeg derimot ta gode makrobilder i egen hage benytter jeg Nikon. Nikon gir meg enklere og raskere tilgang til nødvendige justeringer på kameraet i opptakssituasjonen. Med andre ord er Nikon raskere å jobbe med grunnet etter min mening bedre ergonomi og enklere menyer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar