Translate

fredag 29. mai 2015

Dagens hagemakroer


Det var mye vind i dag som gjorde det svært vanskelig å fotografere. Samtidig er også de fleste insektene ennå veldig små, men det jeg synes er positivt er at det er så mange flere av dem i år. Og dette til tross for at jeg har et meget rikt fugleliv i hagen vår. Mange av disse småfuglene spiser insekter. Jeg ser de der de flyr fra busk til busk og leter etter mat.

Denne bredsnutebillen (Entiminae) var ikke særlig stor og der den krøp på kanten av et Lupinblad som svaiet i vinden var den ikke lett å fange et skarpt bilde av. Dette bildet har litt bevegelsesuskarphet i seg både på grunn av vinden og da den var i bevegelse. Bildeinfoen er: ISO800, f/10 og bare 1/30sekund. Håndholdt og med en 120mm brennvidde synes jeg bildet ble ganske så bra. Det skyldes nok ogdå den meget gode innebygde bildestabiliseringen i Olympus OMD EM5 MkII. Skarphetsområdet er meget lite så når det både blåser og skytes håndholdt er dette litt flaks.


Litt usikker på akkurat hva dette er, men jeg tror i alle fall det er en slags bie (Murerbie?) som har vært omkring og samlet pollen. Den satt stille og i sola slik at her ble bildeinfoen: ISO800, f/7.1 og 1/640 sekund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar