Translate

lørdag 22. august 2015

I det grønne paradiset


Jeg tror dette er en Løvgresshoppe på et tidlig stadium i utviklingen og benevnes derfor som nymfe.

Her hadde mitt Olympus kamera store problemer med å stille fokus fordi "alt" er grønt. Olympus objektivet har ikke fokuseringsring som gir umiddelbare justeringsmuligheter slik som på et Sigma-objektiv. Man må først sette kamera i manuell fokuseringsmodus og da virker fokuseringsringen. Det er altså en motor som styrer fokuseringen, - ingen direkte mekanisk kobling. Det er mulig at jeg kan legge direkte tilgang til manuell fokus på en av funksjonsknappene, men jeg har ikke prøvd meg på dette ennå.

Olympus kameraet er kjempebra på å sette fokus bare det er gode kontraster i bildet så derfor har jeg den i autofokusinnstilling som grunninnstilling.

Til slutt fant den hoppen og jeg satte fokuspunktet på øyet.

Bildeinfoen er: Olympus EM5 Mk II, Olympus 60mm makro, ISO 1600 (bildet er tatt i skyggen), f/5.6, 1/160 sekund, tripod stativ.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar