Translate

søndag 10. april 2016

Skap forskjellige uttrykk i redigeringen


Jeg bruker en del tid på å betrakte andres makrobilder. Da ser jeg at folk har høyst forskjellig stil og uttrykk. Mye av dette kan skapes i selve redigeringen av bildene.

Her er samme bilde redigert til to vidt forskjellige ytterpunkt. Bildene viser en gruppe med Scillas i vår gressplen. De har ennå ikke slått ut i full blomst så dette er bare knopper. De åpner seg først når solas stråler gir de varme.

Bildet over viser scillaene i en mer mørk og dyster stemning. Jeg ser at enkelte fotografer konsekvent lager slike mørke bilder, - gjerne litt undereksponerte eller med fokuspunktet forholdvis normalt eksponert, men omgivelsene undereksponert.

I bildet under har jeg gått stikk motsatt vei og lagt på en hvit vignettering og vignett blur og soft fokus. Dette gir mer inntrykk av vår og lys.

Jeg kunne ytterligere forsterket dette ved å bruke en sprayflaske for å få dråper på blomst og i omgivelsene. Ved å bruke en LED-lampe i bakgrunnen kunne jeg også ha skapt lysende og glitrende bokehringer og på den måten skapt enda et uttrykk i bildet, men dette kunne vanskelig gjøres i redigeringen.


2 kommentarer:

  1. Ja søren jeg stresser slik med slike bilder!!Det nederste er jo klart mye mer delikat!!Men når jeg gjør slikt blir bildene såå utbrent i sidene..skal det være slik mon tro..jeg tror jeg skal tørre det engang,,for det ser jo mer vet ikke..ser mer overjordisk ut.Takk for flotte innlegg her..Jeg lærer supermasse!!!også--nærbilder må taest med macro linse syns jeg..

    SvarSlett
  2. begge bilder er fine men foretrekker det mer lyse .

    SvarSlett