Translate

lørdag 14. mai 2016

Forglemmegei


Forglemmegei (Myosotis) er en planteslekt i rubladfamilien med rundt 50 arter, ni av disse vokser i Norge. Noen av artene omfatter prydplanter. (kilde: Wikipedia)

Jeg fant denne ved et lite vann i et skogbryn og vakker som den er måtte jeg ta noen bilder av den. Jeg prøvde å finne en blomst som hadde en mest mulig nøytral bakgrunn. Så prøvde jeg meg med forskjellige blenderåpninger for å få nok skarphet på blomsten og minimal skarphet på bakgrunnen. 

Jeg prøvde å lage gode komposisjoner med diagonaler i bildeflaten. I bilderedigeringen valgte jeg et mykt uttrykk fordi jeg synes dette best passer til denne blomsten. Dette ved å benytte en vignettering mot det lyse.


Under blomsten i midten har det kommet med en "linselus", en flue eller noe annet insekt. Det er kanskje også noe spindelvev der så kanskje er det en flue som en edderkopp har surret inn i sin vev og bare venter på å ha som måltid. Slikt er umulig å se når man tar bildet. Blomstene er svært små og jeg hadde glemt mine briller så egentlig tok jeg nærmest bilder i blinde eller i hvertfall i "tåka".



På den svenske Wikipedia står det: Enligt legenden så utspelade sig följande händelse på medeltiden: En riddare och hans fästmö gick längs en flod när han plockade en bukett med förgätmigej. Eftersom hans rustning var så tung så ramlade han i vattnet. Strax innan han drunknade kastade han buketten till sin älskade och ropade "förgät mig ej". Blomman är förknippad med romantik och tragiska öden. Den bars ofta av kvinnor som ett tecken på trohet och evig kärlek.


Fargene på blomstene jeg fant varierte fra mellomblå til lyseblå til hvit og knoppene fra hvit til rosa/lilla.



1 kommentar: