Translate

søndag 10. juli 2016

Linselus


Av og til oppstår det øyeblikk som er helt uventet og som faktisk skaper et bilde. Slik som i dette tilfellet hvor jeg bare skulle fotografere en blåklokke.

Det som var spesielt med denne blåklokken var at den hadde begeret vendt oppover og ikke sideveis slik som de fleste blåklokker gjør. Jeg fokuserte på griffelen midt i blomsten og i det øyeblikk jeg tar bildet duker det plutselig opp nede fra bunnen av begeret en flue. Jeg tror vel kanskje den ble like forskrekket som meg selv, - vi så hverandre i hvitøyet som det så fint heter. :-)

Slike øyeblikk oppstår i brøkdelen av et sekund og er rett og slett bare flaks. Noen vil kanskje kalle det for linselus som henspeiler på at noen gjør alt for å komme med på et bilde. Du har sikkert sett dem, - de som stikker seg frem i bakgrunnen når noen skal intervjues eller som nå under Tour de France hvor noen tilskuere bare må løpe ved siden av syklistene i tet, - bare for å komme på TV.

Denne lille flua lå sikkert på lur og bare ventet på at noen skulle komme forbi og ta et bilde bare for å hoppe opp og "ta da" liksom skremme et intetanende individ som meg, - hva vet jeg.

Moro var det i alle fall og det ble et annerledes bilde.

Hva vi kan lære av dette er at bilder ofte kan bli bedre av at noe uventet blir med på bildet det være seg et insekt som i dette tilfelle eller en person eller flere i et annet.



1 kommentar: