Translate

fredag 7. juli 2017

Vannymfene ved tjernet


Når man skal fotografere vannymfer, så er det to ting man skal passe på for å få de skarpe. Det ene er å prøve og separere insektet fra bakgrunnen. Det andre er å fotografere de i profil, - dette fordi insektet er såpass langt at det ville kreve en meget liten blender for å få dybdeskarphet god nok til å få insektet i skarphetsområdet, men da ville også bakgrunnen lett virke forstyrrende.


Bildene ble denne gangen tatt med to kameraer. Nikon D750 (fullformat) med Nikon 70-200mmVR f/4 og Lumix GX80 med Olympus 60mm makro. Så kan dere jo gjette hvilke bilder som ble tatt med hvilket kamera. Helt nederst i blogginnlegget mitt får dere svaret med bildeinformasjonen til hvert bilde.


Jeg vet hvor jeg finner de. De holder til ved et lite tjern som også hvert år får fast besøk av to Sivhøner. To små unger har det blitt i år også.

Tidspunktet var ideelt. En kald natt og tidlig morgen gjorde at insektene ennå var rolige og det var vindstille. Eneste problem var at mange går tur om morgenen på de smale stiene ved tjernet og da forstyrrer de fotograferingen min, men det må jeg jo bare tolerere. :-)

Men som jeg har skrevet om flere ganger før, - i år er det svært få insekter. Jeg har undret meg over dette. Kan det være klimaendringer, naturlige fluktuasjoner eller andre årsaker? Jeg leste ett sted at våren kom sent i år og det ble ikke varmt så tidlig som det pleier. En dårlig vår kan være årsaken. Det tar noe tid før insektene "våkner til live" igjen. Så kanskje tar dette seg opp i løpet av sommeren. Jeg håper det for jeg synes jo det er spennende å fotografere de små krypene som finnes rundt oss.

Jeg hadde flaks i dag og fikk også bilder av en ringvinge (sommerfugl) og en gresshoppenymfe. Bilder kommer senere.








Bildeinfo for bildene:

  1. Nikon D750, ISO 180, 200mm, f/5, 1/320
  2. Nikon D750, ISO 110, 200mm, f/5, 1/320
  3. Nikon D750, ISO 180, 200mm, f/5, 1/320
  4. Nikon D750, ISO 100, 200mm, f/5, 1/250
  5. Nikon D750, ISO 100, 200mm, f/4, 1/200
  6. Lumix GX80, ISO 320, 120mm, f/4, 1/125
  7. Nikon D750, ISO 280, 200mm, f/5, 1/320
  8. Lumix GX80, ISO 200, 120mm, f/4, 1/125
  9. Lumix GX80, ISO 200, 120mm, f/4, 1/400
  10. Lumix GX80, ISO 500, 120mm, f/6.3, 1/125



2 kommentarer:

  1. Vel jeg syns nå Nikon sitt ble best men jeg er jo en ivrig tilhenger.Ja hvor blir småkryp i naturen av?Her er det på samme måte.Ingen veps.(som jeg da liker holder seg unna)lite humle.to eller tre dragon flygere.endel spyfluer.og knott.ellers intet.iår er det veldig lite ender m kull og..har sett bare en mor med to unger og DET er lite..til gjengjeld har sothøna komt med noen og ligger på reir enda.For ikke å snakke om måkene.Begynner egentlig å gå lei de nå.Tre mnd med skrik og hyl på taket..Det får være grenser..Men ingen unger har tittet frem men hører de..pip pip!
    sommeren har jeg avfunnet meg med blir ikke noe av her til lands..skjønte det da jeg så svalene fly lavt..Vel dårlig sommer eller ikke..Jeg drar snart tilfjelles.Ha det fint og takk for veldig god info!Glad jeg kan søke her etter ting jeg lurer på:)
    God sommer!

    Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for alltid hyggelig kommentar fra deg Anita!
      God tur til fjells!

      Slett