Translate

søndag 2. juli 2017

Noen tanker om denne sommeren


Jeg har holdt på med makrofotografering i en del år nå, men aldri har jeg vel opplevd det jeg ser i år. Vanligvis er veggen full av svermere og andre insekter om morgenene. De trekkes til lyset fra lampene på husets hvite vegger. I år er det ingen å se! Og det selv om dagene er og nettene er varme.

Selv ikke når jeg tar mine små turer i hagen eller langs veien andre steder ser jeg særlig mange insekter. Et og annet ja, men ikke særlig mange. Lite fluer også som det ellers pleier å være mange av.

Noen maur og edderkopper ser jeg, men det er mest de flyvende insektene jeg tenker på. For disse er så viktige for poloniseringen i faunaen vår. Lite humler, bier og fluer faktisk.

En skremmende observasjon er dette. Tilfeldigheter eller et tegn på klimaendringene?

Andre som har sett det samme?

Så blir det vel mest å ta bilder av blomstene da, men uten biene og blomsterfluene.

Bildet over ble tatt med Nikon D750 (fullformat) med Nikkor 105mmVR.

ooOoo
Oppdatering pr 4. juli 2017

Takk til Dirk som har observert det samme i Norge. Jeg googlet "Where have all the insects gone?" og fikk mange treff. Se under:
http://www.sciencemag.org/news/2017/05/where-have-all-insects-gone
og
https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/may/13/where-insects-extinction-world-denuded-life
og
http://www.naturespot.org.uk/content/where-have-all-insects-gone

Det ser med andre ord ikke ut til å være et særnorsk fenomen, - heller et globalt fenomen, men dertil mer skremmende er dette. Vienskapsfolk ser ut til å være uenige eller i alle fall usikre på om dette er naturlige svingninger eller om det er et resultat av klimaendringene som får skylden for mye nå for tiden.

Ikke vet jeg annet enn hva jeg ser selv.

5 kommentarer:

  1. Her er det samme Knut. Bra at du skriver det , trodde nesten at jeg er blind og ser ingenting. Nei ingen humler eller bier ikke engang veps er her ... helt død :-(

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentar Dirk!
      Dette er utrolig skremmende.

      Mvh Knut

      Slett
  2. Ha kjøpt meg OMD EM1 mark2 Knut , helt sprøtt hele kamera :-) så gøy !

    SvarSlett
    Svar
    1. Grattis! Du er gal! Et fantastisk kamera, men dessverre så dyrt.
      Gøy!

      Slett
  3. Begynte på en lang kommentar i innlegget over... kom borti en knapp, og vips så var alt borte.
    Men ser at Dirk også opplever det samme som du... og etterhvert jeg gjør her jeg tusler rundt med macroen. Svalene flyr lavt som bare det rundt ørene på oss her... tross fint vær i mange dager.... hmmm!?

    SvarSlett