Translate

fredag 6. oktober 2017

Bildestabling i Olympus EM1 Mk2


Både Panasonic og Olympus gir mulighet for bildestabling/picture stacking. Noen modeller muliggjør faktisk dette i kamera.

Jeg har tidligere beskrevet mine problemer med å få vellykkede resultater med dette i Panasonic Lumix GX80. Se her i bloggen min: https://makrotips.blogspot.se/2017/07/post-fokus-i-lumix-gx80.html

Status på dette er at kamera er levert til service. Så blir det spennende å se hva som har vært årsaken til disse problemene.

Jeg har tidligere stablet bilder tatt med Olympus EM5Mk2 i Photoshop. I Olympus EM1 Mk2 er denne muligheten innebygget i kamera og jeg har nå fått anledning til å teste dette i praksis. Alle bildene i dette blogginnlegget er tatt med Olympus EM1 Mk2.

Jeg erfarer at dette er enda enklere å gjøre enn på Lumix GX80. Alt skjer helt automatisk bare man har stilt inn denne funksjonen i kamera. Det tas da 8 bilder som automatisk legges sammen til ett JPG bilde. På bildet over har jeg benyttet blender f/2.8. Bildet under er ett av bildene i bildeserien på åtte bilder. Fokus flyttes frem og tilbake, så mange av de andre bildene i serien virker uskarpe fordi fokuspunktet ligger langt fremme eller langt bak.

Jeg har ikke foretatt noe oppskarping av bildene i redigeringen annet enn å benytte autojuster i Aperture.


På bildet under er blenderen økt til f/6.3. Dette tilfører ikke vesentlig skarphet til selve blomsten, men bakgrunnen fremtrer klarere. Det første bildet blir derfor å foretrekke.


Jeg inkluderer også noen andre bilder jeg tok med den innebygde bildestablingen i Olympus kameraet. Jeg fikk ingen problemer med de artefakter som Lumix GX80 gir meg. Jeg synes funksjonen fungerer meget bra og er meget enkelt å bruke. Funksjonen gjennomføres også meget raskt. Kameraet både tar bildene raskt og behandler de raskt. Alle bildene i serien lagres på kamera.

Det bør også nevnes at bildene ble tatt med kamera på stativ og blomsten plassert i vinduskarmen med sol ute.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar