Translate

lørdag 7. oktober 2017

Mere stabling av bilder


Noen sier at man ikke bør legge ut bilder som ikke er bra slik at det man defineres etter er hvor bra bilder man tar. For meg er dette ikke en aktuell problemstilling, da hele intensjonen med min blogg er å dele mine erfaringer innen makro og da mener jeg at også ikke optimale bilder må vises.

Bildet over kan tilsynelatende se bra ut, men det illustrerer hvilke feil som kan skje når man benytter bildestabling. Bildet har stor dybdeskarphet, - et av kjennetegnene ved bildestabling, men fordi motivet var i bitte litte grann bevegelse (det blåste svakt) har deler av blomsten fått en slags spøkelsesaktig dobbelteksponering noen steder.

Bildestabling forutsetter absolutt stillestående motiv, og selv den svakeste vind kan gi slike resultater som vist over. Dette var jeg klar over, men jeg ville prøve det ut i praksis.


Bildet over er det første bilde i serien på 8 bilder som kamera tok. Jeg valgte å legge skarpheten på midten av blomsten. Da blir deler av blomsten lenger bak uskarp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar